KLETVA je zloupotreba tradicijskih verovanja

Колективна духовност: стара српска вера и "сујеверје", фузија православља и старе религије, за и против српске народне религије, праслике: Видовдан -> Световид Свети Сава -> Дабог, архетипи, аутентична самоникла духовност

KLETVA je zloupotreba tradicijskih verovanja

Порукаод Evropljanin » Суб Јан 09, 2010 2:47 pm

Trebješanin: Kletve u političke svrhe su primitivizam

Psiholog Žarko Trebješanin izjavio je juče da korišćenje kletvi u političke svrhe najbolje pokazuje primitivizam i nemoć onih koji kunu. “Kada čovek nema šta drugo, on onda kune. Danas, u 21. veku, koristiti kletvu u političke svrhe, i to putem medija, neodgovorno je i primitivno”, rekao je Trebješanin agenciji Beta povodom kletvi koje su poslanice Srpske radikalne stranke uputile na račun predsednika Srbije Borisa Tadića.

Radulović: Zloupotreba tradicijskih verovanja

Profesor antropologije religije na Filozofskom fakultetu u Beogradu Lidija Radulović ocenila je juče da upotreba kletvi u javnom govoru predstavlja potpunu zloupotrebu nekih tradicijskih verovanja u manipulativne svrhe. „Reč je o najekstremnijem vidu retorike mržnje budući da je poznato kakvu snagu kletva ima u verovanju običnih ljudi”, rekla je Radulovićeva agenciji Tanjug.

U narodu, kazala je, uvreženo je verovanje da kletva nikada ne zastareva i ne mora da pogodi onog kome je upućena, već indirektno, veruje se, može da dosegne čak „do devetog kolena”, kao i da može da pogodi čitave narode i zajednice.

Kao socijalno kulturni fenomen kletva se koristi umesto zakona tamo gde institucija nema ili gde one ne funkcionišu, kao regulatorni faktor kako bi se sankcionisalo stanje u društvu, rekla je profesorka Radulović.

Kako je Tanjugu ranije rečeno u srpskoj Patrijaršiji, kletve nemaju uporište sa stanovišta hrišćanstva. Kletva je, kako kažu u SPC, narodno verovanje prema kome za počinjeno nedelo može ispaštati sedam narednih generacija.

Sudeći prema primerima iz Jevanđelja, pa čak i iz bliske istorije, crkva ne kažnjava i ne proklinje, već molitvama isceljuje i daje mogućnost povratka na pravi put.

Tanjug
"Trebinjca Gorana Aleksića ubijaju Srbi jer je branio komšiju muslimana. Beograđanin - Sarajlija Jovan Divjak nije otišao na Pale, odakle je granatirano Sarajevo, nego je ostao u Sarajevu i branio svoj grad. On je, zbog toga, izdajnik i zločinac za mnoge Srbe koji ljudsku i nacionalnu etiku nisu učili od Marka Miljanova nego od Slobodana Miloševića. "

Vuk Drašković

Predsednik Srpskog pokreta obnove Vuk Drašković upozorio je, povodom 20. godišnjice devetomartovskih demonstracija u Beogradu, da se "povampiruje" duh nacionalizma koji Srbiju "slabi i sramoti i svađa je sa susedima i demokratskim svetom".
Корисников грб
Evropljanin
 
Поруке: 260
Придружен: Пет Јан 08, 2010 12:35 pm

Re: KLETVA je zloupotreba tradicijskih verovanja

Порукаод Svetovid » Суб Јан 09, 2010 10:00 pm

Традицијска веровања не служе да стоје у музеју :kafa него да се примењују.
Баш ме занима да ли је Требјешанин смео Титу да каже да су примитивизам стихови: "проклет био издајица своје домовине" :lujk
Мислим да је жеља ЕУ администрације да наш комплетан национални идентитет смести у - музеј.

Али не дамо се ми. :vitez4

Слика
"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Re: KLETVA je zloupotreba tradicijskih verovanja

Порукаод Evropljanin » Нед Јан 10, 2010 11:04 am

Svetovid пише:Традицијска веровања не служе да стоје у музеју :kafa него да се примењују.


istoričar dr Čedomir Antić, u svojoj najnovijoj knjizi „Četrnaesti vojvoda i devet baba”, koju je objavila „Evoluta”
http://www.politika.rs/rubrike/Drustvo/ ... ba.lt.html

Briga o zdravlju stanovnika bila je uglavnom oslonjena na sujeverje i magiju, od čega se teško odvikavala i elita. Tako su se prilikom jedne od poslednjih epidemija burbonske kuge 1837. godine, članovi vladarske porodice, 300 momaka i sam knez Miloš, provukli kroz košulju koju je tokom noći satkalo devet golih baba – objašnjava Antić.

:haha :haha :haha :haha
"Trebinjca Gorana Aleksića ubijaju Srbi jer je branio komšiju muslimana. Beograđanin - Sarajlija Jovan Divjak nije otišao na Pale, odakle je granatirano Sarajevo, nego je ostao u Sarajevu i branio svoj grad. On je, zbog toga, izdajnik i zločinac za mnoge Srbe koji ljudsku i nacionalnu etiku nisu učili od Marka Miljanova nego od Slobodana Miloševića. "

Vuk Drašković

Predsednik Srpskog pokreta obnove Vuk Drašković upozorio je, povodom 20. godišnjice devetomartovskih demonstracija u Beogradu, da se "povampiruje" duh nacionalizma koji Srbiju "slabi i sramoti i svađa je sa susedima i demokratskim svetom".
Корисников грб
Evropljanin
 
Поруке: 260
Придружен: Пет Јан 08, 2010 12:35 pm

Re: KLETVA je zloupotreba tradicijskih verovanja

Порукаод Svetovid » Нед Јан 10, 2010 2:26 pm

:kafa
Аутосугестија јача отпорност организма.

Не кажем да је све из народне традиције добро, али много тога јесте, на пример, клетве и заклетве су одржале Србе кроз историју, од Лазареве клетве до данас.
"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Re: KLETVA je zloupotreba tradicijskih verovanja

Порукаод Svetovid » Нед Јан 10, 2010 2:37 pm

:kafa :detel
Слика
"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Re: KLETVA je zloupotreba tradicijskih verovanja

Порукаод Svetovid » Уто Јан 12, 2010 9:37 pm

:kafa
http://www.srpskaradikalnastranka.org.rs/srbija/148
Подсећамо и Бориса Тадића, жутог диктатора којег врло радо зовем Борис Броз, јер се тако понаша да се у Србији издаја никада није праштала. Не претимо, али упозоравамо на проклетство које је све издајнике у српској историји пратило. Подсећамо на крах династије Обреновић и рекла бих овим садашњим властодршцима да можда сви неће имати срећу Зорана Ђинђића јер Бог кажњава до седмог колена, а по неким ставовима и до једанаестог колена и требало би, свакако, о томе да воде рачуна.

viewtopic.php?f=4&t=17
Србин је имао историју стару хиљадама година, много тога у српској историји је заборављено. Оно што није заборављено и оно што је остало записано у књигама, ми морамо да чувамо. Ако то не изразимо кроз један овакав закон, они који покушавају да сузбију српско национално сећање и памћење неће много постићи. Србин је празновао, славио Светог Вида и онда када је то било забрањено, и онда када је то било прогоњено. Србима нико није могао Светог Вида из сећања избацити. Многи су покушавали Светог Вида да осрамоте, многи су му рушили храмове, многи су му рушили кипове, многи су на тај дан чинили највећа издајства, као што се десило и овог последњег Видовог дана 2001. године. Пазите само једну ствар, Бог никоме није остао дужан и то показује искуство династије Обреновић. Бог кажњава до 11 колена за издајнике и то треба имати у виду, то не треба пренебрегавати. То што неко мисли да подигне покајницу или да се сада накнадно додвори цркви тако што на пречац обећава веронауку од јесени, или што се поставља на чело Одбора за изградњу Светосавског храма, како то ради Зоран Ђинђић, то не може да искупи овај велики грех. Тај грех дуго ће се окајавати и дуго ће мутити разум и свест и душу српског народа.
др Војислав Шешељ: "АФИРМАЦИЈА ПАРЛАМЕНТАРИЗМА"
"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Re: KLETVA je zloupotreba tradicijskih verovanja

Порукаод Svetovid » Сре Јан 13, 2010 11:29 am

http://www.svevlad.org.rs/predanje_file ... perun.html

Александра Маринковић Обровски

СЛОВАЧКЕ НАРОДНЕ КЛЕТВЕ

У КОЈИМА СЕ ПОЗИВА НА ПЕРУНА
/текст на српском језику/



СЛОВАЦКИЕ НАРОДНЫЕ ЗАКЛИНАНИЯ, ВЗЫВАЮЩИЕ К ПЕРУНУ
/текст на руском језику/



Словаци су народ који је више него било ко други од Словена задржао у свом предању осећај за важност бога Перуна. Кроз своје клетве позивали су се на њега као на силу која ће им засигурно помоћи у некој немилој ситуацији, или у сукобу са недоличним понашањем другога; али пре свега како би исказали одређено незадовољство. Притом они призивају овог бога као сведока више мудрости која ће им дати за право, потврђујући то и својим претпостављеним накнадним деловањем.

Адолф Петер Затурецки (1837-1904), педагог, публициста и етнограф сакупио је, обрадио и обелоданио свету невероватно богатство словачке народне мудрости. У његовим ''Словачким пословицама, изрекама и узречицама'' постоји нарочит део изрека груписаних према томе што се у њима помиње Перун или неки од његових атрибута (у служби персонификације овог божанства), а све су оне по свом карактеру - клетве.


1. Дабогда те гром узео!
Bodaj ťa parom vzal!
2. Дабогда те гром погодио!
Bodaj ťa parom metal!
3. Дабогда те гром треснуо!
Bodaj ťa parom trestal!
4. Дабогда ти се гром забио!
Bodaj ťa parom zabil!
5. Дабогда те гром заглушио!
Bodaj ťa parom zahlušil!
6. Дабогда те Перун треснуо!
Daže teba Perún trestal!
7. Гром на тебе!
Parom do teba!
8. Гром ти у души!
Parom v tvojej duši!
9. Гром ти у матери!
Parom v tvojej materi!
10. Громова (Перунова) стрела на тебе!
Paromovská strela do teba!
11. Седам ти богова у матери!
Sedem bohov v tvojej materi!
12. Сто ти богова у матери!
Sto bohov v tvojej materi!
13. Хиљаду ти богова у матери!
Tisíc bohov v tvojej materi!
14. Седам ти громова у души било!
Sedem hromov v tvojej duši!
15. Сто ти громова у души било!
Sto hromov v tvojej duši!
16. Хиљаду ти громова у души било!
Tisíc hromov v tvojej duši!
17. Хиљаде ти громова у души било!
Tisícnych hromov v tvojej duši!
18. Седам ти громова у матери!
Sedem hromov v tvojej materi!
19. Сто ти громова у матери!
Sto hromov v tvojej materi!
20. Хиљаду ти громова у матери!
Tisíc hromov v tvojej materi!
21. Сто стрела те у души парало!
Sto striel v tvojej duši sa páralo!
22. Хиљаду стрела те у души парало!
Tisíc striel v tvojej duši sa páralo!
23. Сто стрела ти матер парало!
Sto striel v tvojej materi sa páralo!
24. Хиљаду стрела ти матер парало!
Tisíc striel v tvojej materi sa páralo!
25. Зрак ти у матер!
Zrak v tvojej materi!



Оно што се на први поглед примећује у овим изрекама је да је Перун својим именом директно назван само у једној, а опет на разне начине призива се у свакој од ових 25 клетви. У осталима се призива гром, стрела или зрак, као симболи бога Перуна. Међутим, у словачком језику речи Перун(1) и гром имају исту језичку основу, што додатно појачава значење симбола грома. Perún - parom. Када употребе реч гром, они заправо кажу Громовник.

Зашто су се Словаци у клетвама обраћали управо Перуну?

Он не само да је, према бројним сведочанствима летописаца о религиозном погледу на свет старих Словена, био после Сварога други по рангу у хијерархији богова и један од ликова светог словенског тројства, већ је по једном од предања Сварог управо њему, Перуну, и Стрибогу поверио да буду заштитници земаљске правде и њени хранитељи, заштитници људи и свега живог(2). Перун као најснажније отелотворење мушког начела стоји високо на небесима и својим стрелама пресуђује. Он се у том односу јавља као глава породице, рода, дакле старешина чија је улога да помоћу огњених небеских удара кажњава безакоње. Зато су га стари Словени називали још и кажњаватељем и истребитељем(3). Па и Индра, као ведска аналогија Перуна, својим огњеним стрелама разрушава седам градова демона зиме(4).

Примећујемо да Индра разара седам градова, а да се и у наведеним словачким клетвама често јавља број седам. Док се помињањем бројева 100 и 1000 заправо хоће рећи - много, број седам има сасвим другачију функцију, један је међу најважнијим бројевима у традицији Словена и има сакрално значење. Број седам потврђује позивање на небеску силу и изражавање воље онога који је на небесима, те да су гром, стрела или зрак упућени од стране онога који пребива на небу. Стога су светилишта посвећена овом богу била на највишим бреговима и планинама, као израз људског настојања да му се приближе, да почасти које му одају буду .директније исказане и у том смислу.

Ево још неколико словачких народних изрека у којима се помиње Перун, а записао их је Јан Колар(5): ''Kde tam ideš do Paroma!''; ''Na kyho Paroma gest ti to!''; ''Parom te tresal!''; ''Parom te wzal!''; ''Parom te metal!''; ''Parom te zabi!''; ''Paronimsko po enm!''; ''Paromowa strela''; ''Paromowa skala''; ''Paromovy hrom''; ''Paramow blesk''; ''Paromsky wuol''; ''Paromska cesta''; ''Paromsko wino''.
Дакле: ''Куд ћеш до Перуна!''; "Ког ће ти то Перуна?!"; ''Перун те треснуо!"; "Перун те узео!"; "Перун те однео!"; ''Перун те убио!"; "Перунови (громови) по њему!"; "Перунова стрела"; "Перунова стена"; "Перунов гром"; "Перунов бљеск"; "Перунов во"; "Перунов пут"; "Перуново вино".
Срби у оваквим ситуацијама најчешће кажу: "Где ћеш, до ђавола?"; "Ђаво те узео!"; "Ђаво те однео" и слично. Мада и код нас постоје изреке ''Гром те спржио'', "Сто му громова!" или ''Гром те убио!'', као очигледни остаци обраћања Перуну слични као код Словака.

У књизи ''Српска митологија'' проф. Сретен Петровић наводи и ове словачке изреке како их је записао Хануш(5): ''Prom do tebe!''; ''Parom ti do dusi!''; ''Kyže ti Perun, perunsky Perun zuby ukazal!"; "Buoh Parom za oblakom"; "Tresk zahgrmj geg do čela!".
Преведено, значило би следеће: ''Гром на тебе!"; "Перун ти душу узео!"; "Ако ти Перун, громовити Перун своје зубе покаже!"; "Бог Перун у облацима"; "Тресак му загрмео до чела".

Осим што је божански победоносац, Перун као велики небески војвода изазива страх и трепет; дароватељ је и уништитељ у исто време(6). Афанасјев(7) га у тој ситуацији види као представу разгневљеног Сунца, а посебно наводи и то да су називи одређеног оруђа (перищ, прачка, парко, proca, перешибать) или глаголи који би пратили овакво небеско дејство у коренској вези са речју Перун (перешибать) . Следећи ову логику, код Словака осим речи parom - гром, налазимо и perej - слап (доноси кишу), pernik - медени колач, poradie - поредак, poradny - саветодавни, poranit - ранити, porazit - поразити, poražka - пораз, удар, porezat' - порезати, porobit - посвршавати, поробити, porubat' - насећи, нацепати, poručat' - заповедати, porušenie - преступ, повреда итд.

Имајући у виду ову приврженост Словака према Перуну, као старешини и пресудитељу, која се у свакодневном говору овог народа задржала и до данашњих дана, постаје знатно јаснији и стари општесловенски обичај према коме су се наши преци приликом потписивања значајних уговора или одлазак у бој, заклињали управо овом богу - првом небеском судији.

________________________________________________________________

Напомена Сергеја Базлова, преводиоца текста на руски језик

И код Руса постоје пословице о грому-Перуну (а такође су на руском језику ове речи синонимног карактера). На пример:
"Гром те разбио!"
"И на ђавола гром!"
"Гром - не гром, ал' страшан бубањ (страшно удара)."
"Док гром не удари - човек се не прекрсти." Ова изрека представља комбинацију паганства и хришћанског православља. У руском православљу је много паганских елемената, што није ништа погрешно. Напротив, то представља природни континуитет и повезаност древне и нове вере.


Напомене уз текст
1. Познате су и бројне варијанте имена овога бога: Parom, Pernu, Peraun, Peron, Prono, Proven, Prove, Piorun, Perkun, Perkunos, Perkunust... Види С. Петровић, стр. 373.
2. А. Карачаров.
3. Г. А. Глинка, стр. 4.
4. Г. С. Бељакова, стр. 76.
5. С. Петровић, стр. 381.
6. И Колар у свом делу "Slawa Bohyne" када говори о Индри, о коме је већ било речи, каже да је његова рушитељска моћ само једно од његових лица. Та врста појавности Индре, пресудитеља, назива се Пуран-дара (297, 357), и стоји у вези са Перуном. Код проф. Петровића налазимо навод да је епитет Индре био Parjanya - муњевит град, севање, праскање.
7. А. Н. Афанасјев, том 1, стр. 128-129.



СЛОВАЦКИЕ НАРОДНЫЕ ЗАКЛИНАНИЯ, ВЗЫВАЮЩИЕ К ПЕРУНУ


Статья подготовлена и размещена на сайте
www.svevlad.org.rs благодаря участию
Мартина Шустера (Словакия)

Словаки являются народом больше других славян сохранивших в своих преданиях ощущение значимости бога Перуна. В своих заклинаниях они призывали его как силу, способную наверняка им помочь в какой-либо неприятной ситуации или при нанесении личного оскорбления другому человеку, но прежде всего, при выражении крайней степени недовольства. При этом они взывают к этому богу как носителю высшей мудрости, подтверждающему правоту и вознаграждающему их. Адольф Петер Затурецки (1873-1904) - педагог, публицист и этнограф - собрал, обработал и представил миру невероятное богатство словацкой народной мудрости. Его «Словацкие пословицы и поговорки» сгруппированы по различным темам, в том числе в значительной их части упоминается Перун или некоторые из свойственных атрибутов его служения, помогающие персонифицировать это божество, причем по своему характеру все они являются заклинаниями.

1. Гром тебя побери!
2. Побей тебя гром!
3. Разбей тебя гром!
4. Убей тебя гром!
5. Оглуши тебя гром!
6. Разбей тебя Перун!
7. Попади в тебя гром!
8. Гром тебе в душу!
9. Гром на твою мать
10. Попади в тебя громовая (Перунова) стрела!
11. Семь богов твоей матери!
12. Сто богов твоей матери!
13. Тысяча богов твоей матери!
14. Семь громов по твою душу!
15. Сто громов по твою душу!
16. Тысяча громов по твою душу!
17. Тысячи громов по твою душу!
18. Семь громов в твою мать!
19. Сто громов в твою мать!
20. Тысяча громов в твою мать!
21. Сто стрел тебе в душу!
22. Тысяча стрел тебе в душу!
23. Порази твою мать сто стрел!
24. Порази твою мать тысяча стрел!
25. Порази молния твою мать!

В этих поговорках сразу можно заметить, что Перун непосредственно назван своим именем только в одной из них, но различным образом упоминается в каждом из 25 заклинаний. В остальных он обозначен своими символами - громом, стрелой или молнией. Между тем, в словацком языке слово Перун и гром имеют одну и ту же языковую основу, что дополнительно усиливает значение слова гром: Perùn-parom. Когда употребляется слово «гром» (Perùn-parom), они, как правило, относят его к значению «Громовержец».


Почему словаки в своих заклятиях взывали непосредственно к Перуну?

Он, по многочисленным свидетельствам летописцев о религиозных взглядах на мир славян, был вторым по рангу после Сварога в иерархии богов и одним из воплощений светлой славянской троицы. Так, в одном из преданий Сварог напрямую поручил ему, Перуну, защиту земной правды, людей и всего живого (2). Перун, как самое мощное воплощение мужского начала, находится высоко в небесах и своими стрелами вершит правосудие. В этом отношении он являет себя как глава семьи, рода, старейшина, наказывающий за беззаконие ударами небесных огненных стрел. Поэтому древние славяне называли его еще Карающим и Разящим (3). Ведь и Индра из Вед, как двойник Перуна, разрушает своими стрелами семь городов демона зимы (4).

Заметим, что Индра разоряет семь городов и в приведенных словацких заклятиях тоже часто упоминается цифра семь. Если цифры 100 и 1000, скорее всего, означают «много», то цифра семь несет совсем иную функцию, являясь одной из важнейших в традиции славян, так как заключает в себе сакральный смысл. Цифра семь указывает на небесные силы как выражение воли того, кто пребывает на небесах и насылает на землю]гром, стрелы или молнии. По этой причине святилища, посвященные Перуну, располагались на самых высоких берегах и горах как проявление стремления человека быть ближе к нему, чтобы просьбы и оказываемые божеству почести, были им услышаны. Вот еще несколько словацких народных поговорок, записаных Яном Коларом, в которых упоминается Перун(5). «Хочешь попасть к Перуну?». «На кой Перун это тебе?». «Перун тебя разбил!». «Перун в тебя попал!». «Перун тебя побрал!». «Перун тебя побей!». «Попади в него Перун (гром)!». «Перунова стрела». «Перунова стена». «Перунов гром». «Перунов блеск». «Перунов вол». «Перунов путь». «Перуново вино».

Сербы в таких случаях чаще всего говорят: «Хочешь попасть к дьяволу?». «Черт тебя побери! Дьявол тебя побери!» и тому подобное. Хотя и у нас есть поговорки «Гром тебя спали», «Сто громов на него» или «Гром тебя побери», подобные словацким обращениям к Перуну.

В книге «Сербская мифология» профессор Сретен Петрович приводит и словацкие поговорки, как их записал Хануш (5). «Гром на тебя!». «Гром тебе в душу!». «Если ты Перун, громыхающий Перун, - покажи свои зубы!». «Бог Перун в облаках!». «Хрястнуло ему громом в лоб!».

Помимо того, что Перун – божественный Победоносец, он, будучи великим небесным воеводой, вызывает страх и трепет, одновременно вознаграждая и казня (6). Афанасьев (7) видит его в этой роли как воплощение разгневанного Солнца и особо указывает на то, что названия отдельных видов оружия (праща, рогатка) или глаголы (перешибать), описывающие небесные явления с ним связанные, являются однокоренными со словом Перун.

Следуя этой логике у словаков, кроме слова parom-гром, находим и perej- водопад (приносит дождь), pernik- (медовый колач), poradie – порядок, poradny-советуемый, poranit –ранить, porazit –поразить, poražka-поражение, удар, porezat –порезать, porobit – поработать, свершить, porubat –порубить, посечь, poručat –поручить, porušenie- повреждение, и т.д.

Учитывая эту, сохранившуюся до наших дней приверженность словаков прежде всего Перуну как старейшине и вершителю судеб, память о котором сохранилась в языке и каждодневной речи и по сей день, становится более понятным и древний общеславянский обычай, по которому все наши предки, в случае подписания важных договоров или перед боем, приносили клятву прежде всего этому богу – главному небесному судие.


Александра
Маринковиħ- Обровски
КЛИЦАЊЕ БОГОВИМА И ПРЕЦИМА
МегаЦЕП, 2009, с.28-31.
IBSN 978-86-85539-08-4

________________________________________________________________

Примечание С. Базлова, переводчика на русский язык:

У русских тоже есть пословицы о Громе-Перуне (в русском языке это тоже синонимы). Например:
" Разрази тебя гром!"
" Есть и на черта гром."
" Иному (человеку) гром - не гром, а страшен барабан."
" Гром не грянет - мужик не перекрестится." Эта пословица объединяет язычество и православие. Вообще, в русском православии очень много языческих элементов, и в этом ничего плохого. Наоборот, это и есть преемственность и естественная связь древней и новой веры.




Литература
1. "Slovenské príslovia, porekadlá a úslovia" - Adolf Peter Záturecký, Zlatý fond slovenskej literatúry, Tatran 1975.
2. ''Српска митологија у веровањима, обичајима и ритуалу'' - Сретен Петровић, Народна књига, Београд 2004.
3. Srbochorvatsko-slovensky a slovensko-srbohorvatsky slovnik, Obzor - Tvorba, Novi Sad ii Slovenske pedagogicke nakladatel'stvo, Bratislava 1991.
4. ''Поэтические воззрения Славяан на природу'' - А. Н. Афанасьев, Современный писатель, Москва 1995.
5. "Slawa Bohyne" - Jan Kollar, J.M. Trattner-Karolyiho, Pešta 1839.
6. ''Славянская мифология'' - Г.С. Белякова, Просвещение, М. 1995.
7. ''Древная религия Славян'' - Глинка Григорий Андреевич, Митава 1804.
8. ''Славянские древности'' - Александр Карачаров /интернет издање/.
"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Re: KLETVA je zloupotreba tradicijskih verovanja

Порукаод Svetovid » Сре Јан 20, 2010 12:15 am

КО ЈЕ ИЗДАО БОЖЈЕ ЛИЦЕ НИКАД НЕ ВИДИО

" Ко издао, издало га тело; пожелео поћи али не могао! У кући му се не јављало ни старо, ни младо. Од руке му се све скаменило; у тору му овце не блејале, у обору краве не рикале. Да Бог да, да се у сињи камен пре-творио, да се други на њега угледају. Не био срећан ни дуговечан, нити лице Божје икад видео. Амин!"

(Устаничка заклетва у Орашцу на Сретење 1804.)

Кад уставши народ ову заклетву положи, Прота Буковички ТАНАСИЈЕ прекрсти сав скупљени народ, по трипут частним крсом, и пошкропи га освештеном китом од босиљка на све четири стране. Кара-Ђорђе помоливши се Богу са старешинама, и искупљеним народом, за срећно њихово предузеће, целивају сви частни крст и свето Еванђеље, Прота ји благослови; и онда Кара-Ђорђе и сви између себе братски се и весело изљубе.

Слика
"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Re: KLETVA je zloupotreba tradicijskih verovanja

Порукаод Evropljanin » Уто Сеп 07, 2010 11:03 am

:luda

Слика
"Trebinjca Gorana Aleksića ubijaju Srbi jer je branio komšiju muslimana. Beograđanin - Sarajlija Jovan Divjak nije otišao na Pale, odakle je granatirano Sarajevo, nego je ostao u Sarajevu i branio svoj grad. On je, zbog toga, izdajnik i zločinac za mnoge Srbe koji ljudsku i nacionalnu etiku nisu učili od Marka Miljanova nego od Slobodana Miloševića. "

Vuk Drašković

Predsednik Srpskog pokreta obnove Vuk Drašković upozorio je, povodom 20. godišnjice devetomartovskih demonstracija u Beogradu, da se "povampiruje" duh nacionalizma koji Srbiju "slabi i sramoti i svađa je sa susedima i demokratskim svetom".
Корисников грб
Evropljanin
 
Поруке: 260
Придружен: Пет Јан 08, 2010 12:35 pm

Re: KLETVA je zloupotreba tradicijskih verovanja

Порукаод Caliburn » Чет Сеп 09, 2010 1:02 pm

Dzefri Najs пише:
Svetovid пише:Традицијска веровања не служе да стоје у музеју :kafa него да се примењују.


istoričar dr Čedomir Antić, u svojoj najnovijoj knjizi „Četrnaesti vojvoda i devet baba”, koju je objavila „Evoluta”
http://www.politika.rs/rubrike/Drustvo/ ... ba.lt.html

Briga o zdravlju stanovnika bila je uglavnom oslonjena na sujeverje i magiju, od čega se teško odvikavala i elita. Tako su se prilikom jedne od poslednjih epidemija burbonske kuge 1837. godine, članovi vladarske porodice, 300 momaka i sam knez Miloš, provukli kroz košulju koju je tokom noći satkalo devet golih baba – objašnjava Antić.

:haha :haha :haha :haha

Reč o Čuminoj košulji, običaju koji je i danas prisutan u istočnoj Srbiji, a kao što se može primetiti knez i porodica mu nisu stradali od bolesti, pa ti računaj. :kafa


Dzefri Najs пише::luda

Jesi upravo si takav, jer ti je Svetovid priložio obimnu etnološku građu u vezi kletvi, a tvoj argument je karikatura. To dovoljno govori o tvojoj nesposobnosti suočavanja sa realnošću.
Caliburn
 
Поруке: 806
Придружен: Чет Окт 01, 2009 2:26 pm

Следећа

Повратак на ДУХ СРПСТВА - словенска религија и српско православље

Ко је на вези

Корисника прегледа овај форум: Нема регистрованих корисника и 2 госта

cron