Паралеле о споју комунизма и српске традиције

Колективна духовност: стара српска вера и "сујеверје", фузија православља и старе религије, за и против српске народне религије, праслике: Видовдан -> Световид Свети Сава -> Дабог, архетипи, аутентична самоникла духовност

Re: Паралеле о споју комунизма и српске традиције

Порукаод Словен » Пон Јун 24, 2013 8:14 am

Svetovid пише:Са господине или друже се формално неко обраћа непознатој особи.
("друже/господине поручниче"...., "друже/господине заборавили сте кишобран"...)
Не верујем у језички инжињеринг партијских "експерата". Као што жене неће бити поштованије ако се говори "хируршкиња" и "професоркиња" уместо "хирург" и "професор", тако исто неће завладати већа љубав међу људима ако се једни другима обраћају са "друже" уместо са "господине". Ако је то стварно српска традиција онда ће Срби спонтано почети да једни друге ословљавају са друже, не треба им партијска директива за то.

Словен пише: Срби никад нису били господа нити ће икад то бити. Познат је и онај стари српски поклич: ,,Устај сељо, устај роде да се спасиш од господе".




Поздрав друже је код нас укорењен, он је архетипски. На пример многи моји пријатељи (који уопште нису комунисти, неки су чак и антикомунисти) се поздрављају са друже. ,,здраво друже", ,,Где си друже", ,,како си друже", итд. Не можемо од тога побећи.
Членов Организации Объединенных славянских Наций
Корисников грб
Словен
 
Поруке: 120
Придружен: Пет Мар 29, 2013 7:56 am
Место: Србија

Re: Паралеле о споју комунизма и српске традиције

Порукаод Svetovid » Пон Јун 24, 2013 8:39 am

Словен пише:Поздрав друже је код нас укорењен, он је архетипски. На пример многи моји пријатељи (који уопште нису комунисти, неки су чак и антикомунисти) се поздрављају са друже. ,,здраво друже", ,,Где си друже", ,,како си друже", итд. Не можемо од тога побећи.


То је нормално када те тако ословљавају пријатељи, другари, ортаци... итд.
"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Re: Паралеле о споју комунизма и српске традиције

Порукаод Svetovid » Чет Јан 02, 2014 12:19 pm

Društvo
Deda Mraz stigao s partizanima

Слика
(Ilustracija S. Pečeničić)

Božić Bata ili Deda Mraz? Koji je "naš", pa dakle i darežljiviji? "Isto je to, nema razlike", brzo uzvraća dr Vesna Marjanović, etnolog, iz Etnografskog muzeja u Beogradu, koja je, radeći doktorsku disertaciju o maskama, bila u prilici da se pozabavi i Božić Batom koji je nekada "stanovao u ovim našim krajevima". Možda je tačnije rečeno: Božić Bata se nije vratio iz Drugog svetskog rata, iako su ga deca volela i rado čekala poklone koje im je taj čikica ostavljao u čistoj čarapi. Poznavalac naših običaja podseća da je socijalističko društvo u nekadašnjoj jugoslovenskoj državi, u nameri da suzbije svetkovanje Božića kao religioznog praznika, mnoge rituale prebacilo na praznovanje Nove godine.

"U drugoj polovini prošlog veka smišljeno je prekidan prirodni usmeni, tradicijom ustaljeni obrazac prenošenja porodičnih i lokalnih rituala božićnih praznika. Ustaljeni obrasci dobijali su novu formu. I pored svega, čini se kako je ritual darivanja dece opstao kao izraz univerzalne ljudske želje povezivanja praznovanja svake godine novog života", objašnjava naša sagovornica.

U Srbiji, u drugoj polovini 20. veka, deci u pohode počeo je da dolazi Deda Mraz do tada ne tako čest u našoj kulturi.

– U seoskim sredinama Vojvodine uobičajeno je bilo, do druge polovine prošlog stoleća, da mališane daruje muškarac maskiran u svetog Nikolu ili, poput posleratne kombinacije, Božić Bate i Deda Mraza (na primer, u Banatskom Novom Selu), Deda Božić, prerušeni komšija ili neki bliski rođak. Božić Bata, darodavac, donosilac darova deci deo je stare tradicije kod Srba graničara.

E sad dolaze devedesete prošlog veka, nekome je opet "došlo u glavu" da se uvede javno spaljivanje badnjaka i slavljenje Božića.

– Iako na ovim prostorima nije bilo dvoumljenja da li Deda Mraz kao pojava ostaje u novogodišnjim spektaklima, razmatrano je i kako oživeti starog Božić Batu. Tako na primer, pojedinci, naročito pripadnici novoosnovanih partija (poput Srpske radikalne stranke ili Narodne seljačke stranke) tragali su za "izvornim" likom i obraćali su se molbom da im predstavim tzv. tradicionalni kostim Božić Bate koji bi više odgovarao nacionalnom entitetu Srba, to jest kako bi i takvim primerima izvršili uticaj na svest o poreklu i "srpsku decu povratili pravoslavlju", podseća dr Vesna Marjanović na "istorijski preokret" u bliskoj prošlosti.

Ovakav postupak, smatra etnolog, ukazuje da je maskirani darodavac bio neophodan u lancu izgradnje nacionalnog identiteta, mada u srpskoj mitologiji i tradicionalnoj kulturi nije postojao u tom obliku, već je prihvaćen iz srodnih kulturnih obrazaca drugih zajednica koje su se vremenom ustalile na prostoru Srbije. Ali, da se ne vraćamo na sveca, zaštitnika dece, sirotinje i mornara koji je pre sto i više godina postao ikona potrošačkog društva i zaštitni znak kompanije Koka-Kola. Opstaje Deda Mraz. Božić Batu nešto slabo pominjemo.

A Deda Mrazova garderoba, da li je podsećala na Božić Batinu od pre rata?

– U periodu posle Drugog svetskog rata maskiranje i ponašanje Deda Mraza darodavca bilo je usklađeno sa našim kulturnim područjem, shvatanjima i tumačenjima maskiranog lika – nosio je opakliju ili bundaš okrenut dlakom naopako, glavu je pokrivao šubarom i imao je bradu od bele vune ili kučine, dok su mu obrazi bili narumenjeni – primećuje dr Vesna Marjanović, dok je današnji Deda Mraz odeven u pantalone i bluzu crvene boje opšivene belim krznom, ima crvenu kapu sa vrhom za čiji kraj je pričvršćena okrugla krznena lopta. Ima belu bradu i brkove, najčešće načinjene od vate. Obrazi i nos su mu narumenjeni. Nosi džak ili veliku torbu s dečjim igračkama i slatkišima preko ramena, a u ruci mu je zvono kojim najavljuje svoj dolazak.

Bilo kako da se zove, deci je, ipak, najbitnije da dekica s poklonima dođe, a odrasli neka se zabavljaju raspravljajući dilemu: Deda Mraz ili Božić Bata?
Rajna Popović
"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Re: Паралеле о споју комунизма и српске традиције

Порукаод Lune » Пон Мај 12, 2014 9:24 pm

Odavno je prota Smiljanic rekao !

"Pravoslavni krst nosim sa petokrakom se ponosim " a, koliko vidim Rusi prihvatili..

http://img857.imageshack.us/img857/87/2za4kyyg.jpg
Lune
Lune
 
Поруке: 8
Придружен: Пон Мај 12, 2014 11:17 am
Место: Beograd

Претходни

Повратак на ДУХ СРПСТВА - словенска религија и српско православље

Ко је на вези

Корисника прегледа овај форум: Bing [Bot] и 2 госта