Аркона

Теорије о пореклу Срба, Историјски извори, Митови, Епови, Обичаји Срба, Етнологија, Народна култура, Антика, Средњи Век, Новија историја, Археологија, Генетика, Антропологија, Лингвистика...

Аркона

Порукаод БедноПискарало » Суб Авг 07, 2010 6:26 pm

Град лежи на врху једног високог гребена и заштићен је природним, а не од људи изграђеним одбрамбеним зидинама са истока, југа и севера, где стрмине стоје као зидови, више него што стрела одапета из лука може да досегне. На истим странама је такође окружен морем, али са запада је био затворен бедемом високим сто стопа, чији је најнижи део био од земље, док се горњи састојао од балвана раздвојеним бусењем траве. На северној страни града има дејан извор, на који становници имају приступ једним јединим утабаним путељком. Ерик је био тај који је у време своје моћи одсекао становнике од тог извора и опседнуте грађане оптеретио мукама жеђи колико и силом оружја. У средишту града био је један отворен трг на коме је стајао раскошно изграђени храм од дрвета, према коме су се сви односили са страхопштовањем, не само због његових прекрасних украса, већ и због свете моћи везане за представу божанства које је било постављено унутра. На спољашњој страни блистало је свуда унаоколо од скупоцених радова у дрвету: низ различитих фигура представљнеих у грубом и примитивном стилу. Храм је имао само један улаз. Само светилиште је било окружено са два ограђена простора, постављена један око другог. Спољашњи се заправо састојао од зидова и био је прекривен дрвеним кровом. Унутрашњи је имао четири стуба, али је уместо зидова имао прекрасне таписерије и не укључујући кров и поједине плоче на стропу, није био повезан са спољашњим простором. Унутра, у храму, стајала је колосална статуа, много већа од било ког човека, која је изгледала необично са своје четири главе на исто толико вратова, од којих су две биле окренуте напред ка грудима, а две назад ка леђима. Истовремено су и обе напред и обе назад биле постављене тако да је једна гледала на десно,а друга на лево. Биле су представљене избријане и са кратко подшишаном косом, тако да би се могло поверовати да је уметник свесно опонашао традиционалну фриузру Рујанаца. У десној руци он је држао рог са орнаментима искованим од више разлишитих метала, који је свештеник, посвећен у божији култ, једном годишње имао обичај да пуни вином да би предсказао род који ће донети наредна година на основу спољашњег изгледа течности. Лева рука је придржавала савијени рог са шаком на страни. Огртач кипа се простирао доле до потколеница, које су биле направљене од друге врсте дрвета и биле причвршћене за колена повезом који је био тако добро сакривен, да би морало да се загледа врло помно да би се приметио. Стопала су изгледала као да стоје на земљи пошто је основа на којој су стајала била сакривена доле у поду. У близини су се могли видети ам, седло и други многобројни знаци статуе који су означавали њену божанску моћ. Посебно велико дивљење је побуђивао огромни мач кипа, чије су се корице и балчак, осим елегантно урезаних декорација, истицале сребрном превлаком. Служба Богу одвијала се на следећи начин: једном годишње када би дошло време за жетву, гомилале су се скупине са целог острва испред храма где би жртвовали стоку и правили свечани ручак у част Бога. Његов свештеник, који је, у супротности са оним што је уобичајено у овој области, имао дугу браду и косу, имао је обичај да дан пре него што ће преузети свету делатност узме метлу и темељно очисти унутршњост светилишта, где је само он имао дозволу да приступи, али се старао да никада не дише у унутрашњости граћевине. Сваки пут када је имао потребу да удахне или издахне ваздух, он би журио до врата да не би - као што се може претпоставити - оскрнавио божанско присуство дахом смртника. Дан касније он би извадио рог из руке статуе док би народ држао стражу пред улазом и испитивао помно има ли мањка те течности коју је сипао у рог, јер био он то протумачио као упозорење о слабом роду идуће године. Уколико би то био случај, он би обавестио да сачувају један део годишње летине за каснију употребу. Али, уколико не би видео пад у плодности,он би прогласио да ће поља у наредном периоду дати велики принос. Све у зависности од предсказања, он би их саветовао да штеде до идуће жетве или да се понашају расипнички са њом. Након тога просуо би старо вино по стопалима статуе као жртву, усуо би ново вино у празни пехар и поставио би се као да с`поштовањем нуди статуи да пије, после чега би изрецитовао свечану молитву о свему добром за себе и за отаџбину и о повећаном благостању и победи за народ. После молитве он би принео пехар устима, пио великом брзином и испразнио га у једном гутљају, након чега би га опет напунио вином и вратио назад у десну руку статуе. Такође, био би жртвован један округли колач од меда необично великих размера, који би био толико велик колико је човек висок. Њега би свештеник имао обичај поставити на средину између себе и народа, после чега би питао становнике Рујна да га (свештеника) виде. Ако би одговорили са да, он би изразио наду да га неће видети следеће године (наду да ће следећа жетва бити боља, а колач већи). Непосредно после овога поздравио би скуп у име статуе, опоменуо би људе да убудуће буду марљивији и да приносе жртве у част Бога и обећао им да ће им страхопошвотање према божанству са сигурношћу донети победу на земљи као и на води. Када је све то било приведено крају, они би провели остатак дана у велелепној гозби, на којој би направили банкет за халапљива уста од жртвеног обеда и учинили Богу посвећено жртвовање животиња - нешто чиме би толили властиту прождрљивост. Код овог ручка сматрало се светом дужношћу напити се, а грехом остати трезан. Сваки човек и жена су ваке године плаћали новчић као поклон у знак поштовања ове статуе. Упоредо са тим њој се предавала трећина од целокупног ратног плена, као да им је управо њена заштита осигурала плен. Исти Бог је такође био опремљен са три стотине коња и исто толико ратника, који су служили службу на коњима и који су морали предати све што од богатста узму, ратни плен као и уграбљене ствари, свештенику на расалопгање. Он би топио сав тај плен у различите облике металних украса и декорација. Чувао би то све у закључаним сандуцима, где осим гомиле сребра, бејаху и велике количине пурпурне тканине. Тамо се могла видети и необично велика количина поклона које су цели народ или појединци доносили Богу да би им учинио услуге. Ова статуа, којој је цела вендска земља и цела Славија плаћала порезе, добијала поклоне такође и од суседних краљева, који нису показивали обзира према скрнављењу властите вере. Међу осталима, дански краљ Свен показао је своје поштовање према кипу прилажући му фино направљен пехар да би задобио његову наклоност и на тај начин он је претпоставио једну страну веру оној у својој земљи - скрнављење које је касније платио бедном смрћу. Исто Бог има је храмове по разним другим местима где су му службу служили свшетеници (нерези) нешто нижег ранга и мање моћи. Иначе, он (кип) имао је једног песобног белог коња , за којег је било најстрожије забрањено да му се ишчупа и једна длака из гриве или из репа. Само свештеник храма имао је права да га опрема или да јаше на њему, будућу да што је више света животиња кориштена, то је мање пшотовања било око ње. На Рујну се чрвсто веровало да је Свантевит (Световид) јахао на том коњу када би ишао у рат против непријатеља свог култа. Нарочит доказ да су се ствари одвијале управо тако био је да иако би коњ остајао целе ноћи у штали, ујутру би га затекли ознојаног и каљавог, као да је управо дошао из борбе и прешао велике раздаљине на путу. Овај коњ је служио и за гатање и то се одвијало на следећи начин: када би се одлучили да иду у рат против неке земље , жреци храма би поставили испред њега троструки ред копаља, а затим би везали два копља укосо са шиљцима надоле и са једнако великим размаком међу њима. Када треба да се крене у поход, најпре би била изречена свечана молитва, након чека би свештеник из трема повукао оседланог коња према копљима и ако би он прешао преко копаља најпре десном ногом, то би био срећан знак си изход рата. Али, уколико би само једном ставио лево копито испред десног, они би променили планове за тај планирани напад и коначни тренутак за испловљавање не би био утбрђен пре него што би видели животињу да крене исправном ногом бар 3 пута за редом. На исти начин они би прихватали као предсказање од првих животиња које би срели када би требало да иду разне друге важне послове. Уколико је знак био позитиван, одлазили би сместа веома охрабрени. Уколико би знак био негативан, окренули би се и вратили кући. Такође, они су користили ждреб: узели би три мала комада дрвета који су били бели на једној а црни на другој страни, и бацали их на тле: бела страна би значила срећу, а црна несрећу. Чак ни њиховим женама није била непозната ова наука. Када би седеле поред ватре, оне би исписивале црте у пепелу и ако би испао паран број, оне су очекивале успех, али ако би охињв број био непаран претпостављале би да треба очекивати несрећу....
Пад Арконе и уништење Венда (Дела Данаца)
Корисников грб
БедноПискарало
 
Поруке: 139
Придружен: Пон Авг 02, 2010 11:33 am

Re: Аркона

Порукаод Svetovid » Суб Авг 07, 2010 9:13 pm

"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Re: Аркона

Порукаод БедноПискарало » Суб Авг 07, 2010 9:49 pm

Хвала за линк, али ја сам себи купила ту књигу одавно =)
Корисников грб
БедноПискарало
 
Поруке: 139
Придружен: Пон Авг 02, 2010 11:33 am

Re: Аркона

Порукаод Svetovid » Суб Авг 07, 2010 10:12 pm

Али ову ниси:

Слика
"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Re: Аркона

Порукаод БедноПискарало » Суб Авг 07, 2010 11:10 pm

Не :(((
Корисников грб
БедноПискарало
 
Поруке: 139
Придружен: Пон Авг 02, 2010 11:33 am

Re: Аркона

Порукаод Svetovid » Нед Авг 08, 2010 8:28 am

Пре 20 година излазио је стрип "Ратници из Арконе" у наставцима.
А ја сам тад још као дете осећао да је то нешто јако важно. :kikl
(важније од Мистер Ноа, Дилан Дога и Мартија Мистерије)
И пажљиво сам сaкупио све наставке.

Драго ми је што си ипак решила да останеш на форуму. :zurka
"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Re: Аркона

Порукаод БедноПискарало » Нед Авг 08, 2010 2:31 pm

Где су мени очи биле тада ех... о.О
Волела бих прочитати наставке. По фотографији се чини јако занимљиво!
Ма шта ћу кад вас волим више него што не волим њега :)
Корисников грб
БедноПискарало
 
Поруке: 139
Придружен: Пон Авг 02, 2010 11:33 am

Re: Аркона

Порукаод БедноПискарало » Нед Авг 08, 2010 5:50 pm

Цитираћу најпре уваженог професора Сретена Петровића, вероватно најобразованијег српског живог митилога, у оном делу његове приче о "Световиду" који се односи на сам историјат проналаска "Споменика из Рујана" односно из Збруча.
"Световидов идол у Збручу. Године 1851. започело је ископавање Световидовог храма у Збручу. У предисторију овога подухвата Леге наводи исповест Г.Е. Павловића из Лвова, како је извесни нижењер Корвин 1848. године августа месеца јахао дуж збруча, недалеко од брда Миодобора у Пољској, на коме се виде и данас рушевине, и у пресахлој реци запазио нешто што је подсећало на капу. Ушао је у воду и видео да је реч о каменом кипу. Кип је био велик, требало је шест пари волова да га извуку. Река је очигледно била на граници тадашње Пољске и Русије. Кип је предат Ученом друштву у Кракову. Ова чињеница је покренула истраживање 1851. Познато је да је кип Световида имао четири главе које, су вероватно означавале четири стране света, а са њима и четири годишња доба: исток и југ - царство дана,пролећа и лета; запада и север - царство ноћи и зиме; брада - симбол облака,неба; мач - симбол муње; јахање на коњу повезано је са уништавањем ђаволских сила. Световид даје земљи кишу."
Довде професор Петровић уз напомену да нећу уопште коментарисати "интерпретативни" део текста. Само још уводно прецизирање да је "Световидов" стуб био висок осам метара и да је срушен, продором хришћанства и на то словенско подручје, у XII столећу, заједно са уништавањем главног "Световидовог храма" На острву Рујану. Пре него што уђем у презентацију свог гледања на овај древни споменик, саветујем читаоцима да наизуст науче ове основне податке о њему, који ће, у деценијама и вековима пред нама, бити предметом школског штива већ основне школе, јер се ради једном од највреднијих сведочанстава људске мисли свих времена, упоредивим само са Кеопсовом пирамидом и остварењима на локалитетима Мохенџо Даро и Харапа. Видећете да се изнад овог кипа, по неизрецивој - а до сада не примећеној вредности - уздижу само неки споменици из времена "цивилизације Лепенског вира" и "Старчевачко - винчанске културе". То што је тај велеважни споменик "паганије" скрајнут - готово као и да не постоји - савршено је логично кад знате место Пољске у "ортодоксији" католичанства. Али, видећете и ви још за живота шта ће све Водолија да избаци на светлост Дана. Одмах да кажем: то није Световидов кип! То је стуб који савршено приказује, на једном месту, тронебесну структуру дванаестичности/тринаестичности бел-дан-вид-ске дивоније старе макар девет хиљада година, из које су настале све данас познате "велике теогоније", почев од хатске, критске,мезопотамске,ведске,египатске, па преко "мојсијевске", етруске,келтске, скандинавске, "германске" до "грчко-римске", хришћанске, исламске... А све се оне сливају у словенску митологију односно дивонију. Видећете и како. Мени је све то тако јасно да још једном, ко зна који пут, морами зразити своје огромно чуђење: зар је могуће да таква очитост није била видљива и мојим претходницима? Морам признати да "картезијанска" мисао, поготово "каналисана" - што је савршено уходана '' техника'' - лако скрене у читање тога кипа као представе ''Свевидовог/Световидовог/Свјатовидовог'' гледања на све четири стране света, утолико пре кад се не познаје или не признаје праизворност основне атрашке дивоније и њена седмичност/дванаестичност. Када тај четворострани стуб раложите на четири његова саставна дела врло јасно се пред вама, као ''отворена књига'', поредају три нивоа небеса са капом/шубаром на врху, управо онако како сам то прочитао и на египатским споменицима и како ћу вам то прочитати, у теогеном поглављу, почев од Лепенског вира, у свим осталим ''великим теогонијама''. Погледајмо ову дивоту дивину почев одозго.
Слика
На врху стуба доминира капа/шубара - Убар Туту ''гилгамешки'' - која означава, као што сам већ рекао, '' Изврнуту вазу'', неограничене количине воде. Она, наравно, покрива све четири стране света и сва три слоја/нивоа Небеса. То је, у буквалном смислу, Капа (ка = божја кућа,станиште,храм + ба = Бог) свим ''створеним'' божанствима, јер то је, за разлику од њих дванаест испод, сам Нестворени (''Инкреато''), Неограничени, Невремени, Неизрециви/Неречени. Он је истински Творац сва четири основна елемента, а пре свега Праводе. Он претходи и Хаосу и Стварању, јер је и Хаос ''створен''.
Испод Капе/Шубаре видимо кристално јасно три нивоа Небеса по четири божанства.

1. Први ниво/Горње небо: Сварог, Варуна, Свевид, Саваот;
2. Други ниво/Средње небо: Бел, Дан, Вид, Гор;
3. Трећи ниво/Доње небо: Добра, Ђерв, и Жива

с тим што је једанаеста позиција Доњег, хтонског Неба са разлогом празна јер њих једанаест заједно чине Свемир/Свесвет, односно дванаестака.
Ова три нивоа небескаи истовремено су и ''света тројица'':

1. Горње Небо = Небо то јест Отац;
2. Средње Небо = Сунце то јест Син;
3. Доње Небо = Земја/Змија то јест мајка.

И све, апсолутно све, у свим осталим верзијама исте дивоније уклапа се неизоставно у ову јединствену, непромењиву, дванаестичну шему. Без обзира како се, на ком простору Рашанства, које од тих божанстава звало. Најчешће са препознатљиво истим,непромењивим именом, а на свим просторима ''индоевропејства'' и ''семитизма'', срешћете, у истом значењу, ова имена: Бел, Дан,Вид и Гор/Тор, те Небо и Син, али та имена до њих троје - Црнића/Церића/Ђерића-Герића/Ђервића/Сервића - у сваком појединачном случају препознатљиво су потекла из истог извора и задржала непромењиво знечење...

ЕТРУСИ = СРБИ
Гојко Вртунић
Корисников грб
БедноПискарало
 
Поруке: 139
Придружен: Пон Авг 02, 2010 11:33 am

Re: Аркона

Порукаод Caliburn » Суб Авг 14, 2010 7:48 am

Veoma zanimljivo štivo. Treba da iščitam celog S. Petrovića, a nemam vremena. :(
Pretpostavljam da strip "Ratnici iz Arkone" ne može više da se nađe, pa bih molio Svetovida da ako ima vremena polako počen da ga skenira, za buduća pokoljenja. ;)
Caliburn
 
Поруке: 806
Придружен: Чет Окт 01, 2009 2:26 pm

Re: Аркона

Порукаод Svetovid » Пон Авг 16, 2010 11:55 am

Caliburn пише:Veoma zanimljivo štivo. Treba da iščitam celog S. Petrovića, a nemam vremena. :(
Pretpostavljam da strip "Ratnici iz Arkone" ne može više da se nađe, pa bih molio Svetovida da ako ima vremena polako počen da ga skenira, za buduća pokoljenja. ;)


Сценариста стрипа је жив и здрав чичица, нашао сам његов профил на фејсбуку: http://www.facebook.com/people/Vanjka-P ... 1470083919
Немам намеру да кршим његова ауторска права, тек понеки делић објавим да би људи знали да је такав стрип излазио 1990-тих.
(и да би га евентуално купили у случају да опет буде штампан)
Такође ни Лобачева (који је умро) нећу да постављам на интернет пошто његови наследници имају право на зараду од преткових стрипова.
"Требало би да постоји наука о недаћама. Људима су потребна тешка времена и угњетавање да би развили своје психичке мишиће."
/ Из Сабраних изрека Муад' Диба' принцезе Ирулан / "ДИНА" - Френк Херберт
Корисников грб
Svetovid
Site Admin
 
Поруке: 10653
Придружен: Сре Сеп 23, 2009 12:09 pm
Место: Свет вила и змајева

Следећа

Повратак на КОРЕНИ СРБА - историја, традиција, култура

Ко је на вези

Корисника прегледа овај форум: Нема регистрованих корисника и 3 госта

cron